Vlasta Hillebrandová
Materiál: pár dětských bot, zavírací box s věcmi na čištění – zástěrka, omyvatelný ubrus, papír pod boty, kartáč na špínu, krém na boty, kartáč na krémování, kartáč na leštění, hadřík na doleštění
Předchozí zkušenosti dítěte: otvírání a zavírání různých předmětů, šroubování, skládání zástěrky, skládání ubrusu, zapínací rámy-šněrování, zavazování tkaniček, utírání prachu, leštění zrcadla...
Přímý cíl: vyčistit boty
Nepřímý cíl: rozvoj paměti, dějová a časová posloupnost, koordinace pohybů, rozvoj jemné motoriky, příprava na psaní, grafomotorická cvičení
Bod zájmu: lesk vyčištěných bot, zvuk kartáče, nanášení krému
Postup:
- Pozvu dítě k ukázce.
- Jdeme společně k místu, kde jsou na podnose uloženy pomůcky k aktivitě, v tomto případě k čistění bot.
- Vyzvu dítě, aby přeneslo box opatrně na zem, kde budeme aktivitu provozovat.
- V klidu chvíli sedíme a prohlížíme si věci na podnose.
- Oběma rukama uchopím boty a položím je pod box.
- Oběma rukama otevřu box.
- Oběma rukama vyjmu ubrus a položím ho před sebe a před dítě. Ubrus je poskládaný rubem navrch, aby byl po rozložení připraven k použití. Rozkládá se shora dolů a zleva doprava.
- Oběma rukama vyjmu zástěrku, kterou položím na ubrus. Rozložím a obleču si ji.
- Dominantní rukou vyjmu z boxu náčiní, které kladu na připravený ubrus zleva doprava v tomto pořadí – papír na špínu, kartáč na špínu, krém na boty, kartáč na krémování, kartáč na leštění, hadřík na doleštění. Kartáčky položím štětinkami dolů.
- Papír rozložím na ubrus do středu mezi sebe a dítě.
- Vezmu jednu botu a položím ji na připravený papír. Rozvážu a vytáhnu šňůrky nebo vyzvu dítě, aby to udělalo samo (šňůrky se vytahují tehdy, když má dítě za sebou rám se šněrováním. V opačném případě se ponechávají na botě).
- Botu si navléknu na nedominantní ruku. Palec přidržuje botu z vnější strany.
- Dominantní rukou uchopím kartáč na špínu celou dlaní a krátkými jednosměrnými pohyby shora dolů očistím podrážku a ostatní části boty od špíny. Kartáč vrátím na místo, ale položím ho tak, aby štětiny směřovaly vlevo (znamení, že byl použit).
- Botu položím a oběma rukama uchopím papír se špínou a opatrně ho odnesu ke koši, do kterého špínu vysypu.
- Vezmu krém na boty a položím ho před sebe. Odšroubuju uzávěr, položím víčko před nádobku s krémem. Přičichnu ke krému (pozor, musí být nechemický!!!) a dám přičichnout i dítěti.
- Dominantní rukou uchopím kartáč na krémování a naberu krém. Doprovodím slovy: „Jen trošku.”
- Botu mám na nedominantní ruce a…