dnes je 1.4.2025

Input:

Čištění bot

1.12.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.1.3
Čištění bot

Vlasta Hillebrandová

Materiál: pár dětských bot, zavírací box s věcmi na čištění – zástěrka, omyvatelný ubrus, papír pod boty, kartáč na špínu, krém na boty, kartáč na krémování, kartáč na leštění, hadřík na doleštění

Předchozí zkušenosti dítěte: otvírání a zavírání různých předmětů, šroubování, skládání zástěrky, skládání ubrusu, zapínací rámy-šněrování, zavazování tkaniček, utírání prachu, leštění zrcadla...

Přímý cíl: vyčistit boty

Nepřímý cíl: rozvoj paměti, dějová a časová posloupnost, koordinace pohybů, rozvoj jemné motoriky, příprava na psaní, grafomotorická cvičení

Bod zájmu: lesk vyčištěných bot, zvuk kartáče, nanášení krému

Postup:

  1. Pozvu dítě k ukázce.
  2. Jdeme společně k místu, kde jsou na podnose uloženy pomůcky k aktivitě, v tomto případě k čistění bot.
  3. Vyzvu dítě, aby přeneslo box opatrně na zem, kde budeme aktivitu provozovat.
  4. V klidu chvíli sedíme a prohlížíme si věci na podnose.
  5. Oběma rukama uchopím boty a položím je pod box.
  6. Oběma rukama otevřu box.
  7. Oběma rukama vyjmu ubrus a položím ho před sebe a před dítě. Ubrus je poskládaný rubem navrch, aby byl po rozložení připraven k použití. Rozkládá se shora dolů a zleva doprava.
  8. Oběma rukama vyjmu zástěrku, kterou položím na ubrus. Rozložím a obleču si ji.
  9. Dominantní rukou vyjmu z boxu náčiní, které kladu na připravený ubrus zleva doprava v tomto pořadí – papír na špínu, kartáč na špínu, krém na boty, kartáč na krémování, kartáč na leštění, hadřík na doleštění. Kartáčky položím štětinkami dolů.
  10. Papír rozložím na ubrus do středu mezi sebe a dítě.
  11. Vezmu jednu botu a položím ji na připravený papír. Rozvážu a vytáhnu šňůrky nebo vyzvu dítě, aby to udělalo samo (šňůrky se vytahují tehdy, když má dítě za sebou rám se šněrováním. V opačném případě se ponechávají na botě).
  12. Botu si navléknu na nedominantní ruku. Palec přidržuje botu z vnější strany.
  13. Dominantní rukou uchopím kartáč na špínu celou dlaní a krátkými jednosměrnými pohyby shora dolů očistím podrážku a ostatní části boty od špíny. Kartáč vrátím na místo, ale položím ho tak, aby štětiny směřovaly vlevo (znamení, že byl použit).
  14. Botu položím a oběma rukama uchopím papír se špínou a opatrně ho odnesu ke koši, do kterého špínu vysypu.
  15. Vezmu krém na boty a položím ho před sebe. Odšroubuju uzávěr, položím víčko před nádobku s krémem. Přičichnu ke krému (pozor, musí být nechemický!!!) a dám přičichnout i dítěti.
  16. Dominantní rukou uchopím kartáč na krémování a naberu krém. Doprovodím slovy: „Jen trošku.”
  17. Botu mám na nedominantní ruce a
Nahrávám...
Nahrávám...