Vlasta Hillebrandová
Prenatální období je pro člověka důležité nejen z hlediska tělesného vývoje, ale i pro rozvoj mnoha dalších lidských potřeb a dovedností včetně jazykových. Dítě dlouho před svým narozením vnímá hlas své matky i zvuky z okolí a reaguje na hlasové i zvukové emočně zabarvené vibrace. Některé jsou mu příjemné a jiné méně, každopádně už v této době se tvoří jeho jazykové základy. Po narození rozvoj senzitivní fáze pro jazyk pokračuje a vrcholí v období kolem šestého roku věku dítěte.
Už od prvopočátku je namístě mluvit na dítě se správnou výslovností, bez šišlání a pitvoření. Volit srozumitelný slovník s ohledem na věk dítěte, být mu řečovým vzorem a postupně rozvíjet a obohacovat jeho slovní zásobu. V dnešní době ovládá dospělé lidi pocit shonu a nedostatku času, a tak se stává, že místo aby dětem vyprávěli, četli, učili je říkanky nebo písničky, posadí je k televizi nebo počítači. Tato média mnohdy suplují osobní kontakt i cenné chvíle strávené společně u knihy nebo vypravování.
V mateřských školách se systematicky pracuje na rozvoji slovní zásoby nejen u všech oblastí pojmenováváním aktivit, jednotlivých segmentů, ale vlastně při veškerém dění. Senzitivní období bouřlivého jazykového vývoje se u dětí předškolního věku vyznačuje chutí objevovat nejen svět slov, ale také písmen, psaní, čtení i vzrušující oblast určování slovních druhů.
Co potřebujeme?
Předměty a kartičky s obrázky pro rozvoj slovní zásoby, komodu s předměty pro sluchovou analýzu, hmatová malá psací písmena, pohyblivou abecedu malých psacích písmen, kovové útvary, kartičky a knížečky pro první čtení, tabulky na psaní, třísložkové karty, pomůcky pro určování a procvičování slovních druhů a mnoho dalších jazykových materiálů.
Pozn.: Kovové útvary jsou dvě sady celkem 10 různých útvarů s úchytem. Ty jsou vloženy do deseti kovových růžových čtverců. Je to pokročilejší pomůcka na tříbení jemné motoriky. Útvary se obkreslují, vzniklý obrázek se následně šrafuje. Jde zde o přesnost a jemnost.
Co musíme znát?
Jako u ostatních oblastí Montessori pedagogiky i zde platí, že je důležité znát jednotlivá senzitivní období, postupy a posloupnost používání jazykových pomůcek. Každé dítě má své tempo, které respektujeme. Při procvičování sluchové analýzy se někteří průvodci snaží dítě opravovat a zaměňují sluchový rozbor za gramatické cvičení. Nebojme se respektovat to, co dítě opravdu při rozkladu slova slyší. Není namístě mu vysvětlovat, že ve slově dub sice slyší p, ale píše se tam b. Vždyť je fantastické, když jeho sluchové ústrojí je natolik vyzrálé, že slyší to, co slyší. A mimochodem, dítě v tomto věku opravdu není na gramatiku zralé. Vždyť je teprve na začátku samotného objevování.
Nejprve se zaměříme na rozpoznávání prvních hlásek ve slově. Při ukázce sami jako by protáhneme zvuk první hlásky, aby byla velmi zřetelná. Například mmmedvěd, ssslon, zzzub atd. S pomocí komody určené pro rozlišování hlásek zařazujeme různé hry s hláskami. Nejprve vybereme předměty, které začínají kontrastem. Později dítě páruje a nakonec, když už procvičilo a dokáže rozpoznat nejen první hlásku ve slovech, ale také poslední a prostřední, přistoupíme k takzvanému stupňování, při němž dítě najde předměty, které mají ve svém názvu například n na různých místech – nos, zvon, známka. Měli bychom zařazovat spoustu her a využívat různé příležitosti k opakování.
Maria Montessori navazovala vždy na to, co už dítě zná, co je mu přirozené. Proto je dalším krokem psaní. Nejde ani tak o to, aby ve čtyřech letech, kdy je na psaní ideální doba, dítě skutečně psalo, ale aby mohlo obtahovat tvary malých psacích písmen a mělo je propojeno se zvukem konkrétní hlásky. Proč zrovna psací, a ještě k tomu malá písmena? Malé dítě, které poprvé začíná rodinu udivovat svými…