dnes je 31.3.2025

Input:

Připravené prostředí

1.12.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

5.1
Připravené prostředí

Vlasta Hillebrandová

V jedné z předchozích kapitol padla zmínka o připraveném prostředí. Jak vypadá a proč je tak důležité?

Připravený průvodce a prostředí jsou alfou a omegou smysluplné a respektující práce s dětmi. Spíš bychom mohli hovořit o jejich samostatné práci v připraveném prostoru. Co k tomu potřebujeme? Nízký, otevřený policový nábytek. Ten je rozmístěn do celků, které vytvářejí více či méně otevřené, pokud možno útulné koutky podle jednotlivých oblastí pedagogiky Marie Montessori. V nich jsou umístěny malé stolky s jednou židličkou pro jedno dítě. Někdy bývá v takovém koutku stolek pouze jeden, výjimečně dva. Tyto stolečky včetně židliček jsou situovány směrem OD prostoru třídy, takže děti sedí zády k ostatnímu dění. To vytváří podmínky k tomu, aby mohly v klidu prožít první záblesky soustředění. Je to izolované místo pro nerušenou činnost jednotlivce. Podobný význam má ohraničená plocha ve formě pracovního koberečku,

který je určen pro práci na zemi. V tradičním školství by takto vymezené místo mohlo být užitečné pro zlepšení úklidu věcí, s nimiž si děti hrají. Dětem to umožňuje lepší zrakovou orientaci, která je zaměřena na daleko menší prostor, než je plocha celé třídy. Koberečky usnadní i komunikaci mezi dětmi. Je zřejmé, že toto jsou právě teď „moje” věci, hračky a nikdo jiný je ve stejnou dobu mít nemůže. Odpovědností dítěte je pak vrátit všechno na určené místo. Takto zavedený systém předchází mnoha zbytečným konfliktům.

Výhoda nízkých otevřených polic, na které děti dosáhnou a ve kterých je všechno přehledně uspořádáno, spočívá v tom, že může učitelům v tradičních zařízeních zjednodušit práci a uspořit mnoho času na jiné, smysluplnější činnosti, než je podávání hraček dětem z vysokých skříní a polic. Jak už je uvedeno výše, s podporou samostatnosti jde ruku v ruce zodpovědnost. Aby všechno mohlo fungovat, doporučuje se aplikovat i další prakticky ověřenou montessoriovskou metodu v podobě omezení počtu aktivit, předmětů nebo hraček. Ve třídě Montessori mateřské školy jsou všechny materiály a pomůcky POUZE V JEDNOM EXEMPLÁŘI. Pomineme-li nezanedbatelné ekonomické hledisko, má tento aspekt mnoho výhod. Všechno má svoje stálé místo, věci se nehromadí na sobě, přehledné uspořádání zleva doprava od nejjednoduššího po nejobtížnější, od konkrétního k abstraktnímu podporuje v dětech potřebu řádu a pořádku. Skutečnost, že od každé věci, pomůcky je ve třídě jen po jednom kuse, může u dětí probudit vědomí jejich významu a jedinečnosti. Poskytuje příležitosti ke komunikaci, podporuje součinnost a rozvoj morálních hodnot. Materiál pro Montessori aktivity je připravený tak, aby každá měla svůj podnos. Některé jsou v boxech nebo dřevěných krabicích. Ve skříňkách jsou podnosy umístěny tak, aby kopírovaly hranu poličky a byly v takové poloze, že po odnesení na pracovní místo je pomůcka připravena rovnou k použití. Všechny předměty by měly být skutečné, lákavé, estetické a vždy čisté. Přehlcený prostor se začíná pomalu měnit v oázu harmonie a klidu.

Čím ještě doplnit místnost, v níž by se děti mohly začít stávat samostatnějšími, nezávislejšími a svobodnějšími? V takové třídě nesmí chybět úklidový vozík nebo skříňka. Tam děti mají všechno potřebné k tomu, aby se o prostředí své třídy mohly postarat samy. Najdeme zde hadřík na stůl a kbelíček pro mokré použití, hadřík na stůl pro utření do sucha, hadřík na podlahu a kbelíček,

Nahrávám...
Nahrávám...