6.2
Smyslový materiál nebo výchova
Vlasta Hillebrandová
Dítě ihned po narození instinktivně hledá vůni matčina prsu, která mu připomíná známou plodovou vodu. Při tom vnímá svojí kůží kůži matky, slyší tlukot jejího srdce i její hlas. Dítě je vedeno instinkty, ale navíc zapojilo také důležité smysly. V jejich rozvoji, tříbení a zdokonalování pokračuje až do šesti let svého věku. Toto je nejdůležitější období v životě člověka pro cizelování hmatu, sluchu, čichu, zraku a chutě. Na základě nabytých zkušeností přichází na řadu i tzv. stereognostický smysl, který umožňuje vnímat prostorový tvar předmětů pouze pomocí hmatu.
Ve smyslové oblasti bychom měli mít na paměti, že spěch rozhodně není namístě. Naším vlastním nadšením a způsobem prezentace jednotlivých pomůcek je důležité vtahovat děti stále hlouběji do tajů rozměrů, souvztažností, vnějšího i mentálního řádu a tím jim umožnit chápání okolního světa a jeho zákonitostí.
Smyslový materiál a pomůcky jsou rozděleny do skupin podle toho, který konkrétní smysl mají rozvíjet. Jsou uloženy v otevřených policích od nejjednodušších a konkrétních ke složitějším a abstraktnějším. Vynikají izolací jednoho smyslu a jedné vlastnosti, ať už jsou to velikost, barva, hmotnost nebo zvuk. Podílejí se nepřímo také na rozvoji matematických představ a velmi úzce souvisejí s matematickým materiálem a pomůckami.
Díky uchopování a smyslovým prožitkům se v dětech začíná probouzet hlubší pochopení. Zároveň se postupně přidávají a upevňují slovní pojmy geometrických těles, tvarů nebo rozměrů.
Co potřebujeme?
Nejlépe je používat montessoriovské pomůcky a materiál od renomovaných firem, ale pokud chceme zatím jen zkusmo umožnit dětem rozličné smyslové prožitky a nemáme dostatečný finanční obnos, dají se některé pomůcky vyrobit svépomocí. Montessori mateřským školám však doporučuji, aby pro nákup zvolily kvalitní pomůcky, jež by měly být zárukou neměnných a přesných rozměrů, které jsou pro objevování souvztažností velmi důležité.
Co musíme znát?
O způsobu předvedení byla zmínka již v části týkající se oblasti praktického života. V podstatě se používají stále tytéž zákonitosti a pravidla. Rovněž uspořádání pomůcek v policích má svůj daný řád, o kterém je zmínka výše. Průvodce by měl znát jejich význam i posloupnost a cíl jejich použití při jednotlivých prezentacích. Pomůcky pomáhají dětem na vlastní kůži ucítit a prožít rozdíl rozměrů (výška, šířka, délka), různých hmotností a tvarů. Důležité je jejich umístění na koberečku nebo stole, při němž je nutné dodržet určitý řád a pořádek. V neposlední řadě je potřeba mít na paměti způsob přenášení komponentů po jednom kuse i používání různých speciálních úchopů.
Vybavuji si historku, která se stala již před mnoha lety. Na začátku školního roku v rámci adaptačního procesu nově příchozích dětí je možné, aby rodič nebo jiný dospělý, kterého rodiče pověří, mohl být v mateřské škole s dítětem a pomohl mu v bezproblémovém a jemném začlenění do dění ve třídě. Dospělí jsou předem informováni o tom, jak všechno probíhá, že je nutné vyčkat, až ukázku práce s materiálem předvede průvodce, a že je v pořádku, když si dospělí i děti o ukázku požádají. V dotyčném případě rodiče pověřili babičku, aby doprovodila dítě do školy. A právě tady nastal problém. Babičce připadala daná pravidla nesmyslná, nepochopitelná a zbytečná. Zamířila proto s vnoučkem k hnědým schodům a začali brát jednotlivé díly naráz. Po mnoha kusech, co se jim…